4 برابر شدن قیمت بلیت هواپیما شرط خرید هواپیمای نو!

رضا نخجوانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با بیان اینکه امید است قیمت سوخت هواپیماها در شرایط کاملأ واقعی، تصمیم‌گیری شود، در مورد افزایش قیمت بلیت هواپیما پس از هدفمند‌سازی یارانه‌ها، اظهار داشت: هنوز مشخص نیست قیمت سوختی که به هواپیماها ارایه می‌شود ‌چه میزان است، اما اگر قیمت سوخت هواپیما پس از هدفمندی یارانه‌ها افزایش پیدا نکند، ‌همان 30 درصد افزایش قیمت قبلی، برای شرکت‌های هواپیمایی کافی است.
وی با اشاره به اینکه پس افزایش قیمت 30 درصدی ایرلاین‌‌ها، میزان سود آنها بستگی به نوع مدیریت دارد، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است با افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما، چنانچه در مدیریت شرکت‌های هواپیمایی به صورت حرفه‌ای و تخصصی عمل شود و ایرلاین‌ها ناوگان خود را هم مناسب انتخاب کنند، قطعا با همین 30 درصد افزایش قیمت، توجیه اقتصادی مطلوب خواهند داشت.
معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: یکی از دلایلی که سازمان هواپیمایی کشوری توصیه نمی‌کند شرکت‌های هواپیمایی، از هواپیماهای پر مصرفی نظیر بوئینگ MD و توپولف، که از لحاظ اقتصادی هم نامناسب است استفاده کنند، موضوع نرخ سوخت است.

* آخرین مدل بوئینگ MD تولید سال 1991 میلادی نیست

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این که بوئینگ‌های MD وارد شده به کشور اغلب متوسط سن بالایی دارند، توضیح داد: در حال حاضر حتی بوئینگ‌های MD مدل‌های 1995، 1996 و 1997 میلادی هم مجوز ورود به کشور گرفته و وارد ناوگان شده‌اند.

نخجوانی در پاسخ به این سؤال که تحریم ویژه حمل و نقل هوایی ایران شامل چه نوع هواپیماهایی و با چه سنی می‌شود، گفت: کشور ایران در ورود همه هواپیما با هر نوع سن، تحریم است، اما وقتی در این شرایط تحریم ناوگان کشور را از 25 فروند به 205 فروند افزایش می‌دهیم، نشان دهنده بی‌تاثیری و کمرنگی تحریم‌ها بر بازار صنعت هوایی ایران است.

‌وی ادامه داد: متوسط سن بوئینگ‌های MD که به کشور وارد شده است، حدود 15 سال است، اما خرید هواپیماهای نو مستلزم افزایش چهار برابری قیمت بلیت هواپیما خواهد بود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد نوسازی ناوگان هوایی کشور، تصریح کرد: منظور از نوسازی، کاهش متوسط عمر ناوگان است یعنی هواپیماهای دارای 30 سال عمر از رده خارج شوند و هواپیما با متوسط سن 15 سال و کمتر به ناوگان وارد شو‌د.

* یک سال زمان کمی برای جایگزینی توپولف‌ها نیست

خبرنگار فارس به گفته بهبهانی درباره خروج توپولف‌ها از ناوگان مبنی بر اینکه برای خروج توپولف‌ها به دنبال عدد و رقم نباشید، اشاره کرد که نخجوانی در این‌باره توضیح داد: صحبت‌های وزیر راه و ترابری را در این‌باره تایید می‌کنم، بهمن‌ماه تاریخی است که ایران ایرتور برنامه جایگزینی توپولف‌های خود را اعلام کرده است و برنامه این ایرلاین را در این باره به زودی منتشر می‌کنیم؛ در این‌باره با ایر‌تور به توافق رسیده‌ایم و تاکنون چند فروند بوئینگ MD جایگزین شده است.

وی ادامه داد: برای خروج توپولف‌ها از بهمن‌ماه سال گذشته شروع کردیم و قطعا تا بهمن‌ماه سال جاری اگر ایرلاین‌هایی که در ناوگان خود توپولف دارند ،می‌خواستند هواپیما هم بسازند می‌توانستند جایگزین کنند، چه برسد به اینکه می‌خواهند هواپیما بخرند.

نخجوانی در پاسخ به این سؤال که اگر ایرلاین‌ها تا پایان بهمن‌ماه سال جاری توپولف‌های خود را زمین‌گیر نکنند، جریمه‌ می‌شوند، گفت: سعی شده است از ابزارهای جریمه استفاده نشود زیرا در صنعت هوانوردی وقتی علم، منطق و استدلال فنی وجود دارد، انتظار این است که مدیر‌های ایرلاین‌ها نیز به این استدلال‌های فنی و منطقی سازمان هواپیمایی کشوری تن دهند.

نخجوانی با اشاره به اینکه هم اکنون توپولف اجاره‌ای در ناوگان هوایی مسافری کشور وجود ندارد، اظهار داشت: 21 فروند هواپیمای توپولف ملکی در کشور داریم که از این تعداد 15 فروند متعلق به شرکت ایران ایرتور است.

* نوسازی ناوگان

وی در مورد نوسازی ناوگان هوایی کشور تصریح کرد: منظور از نوسازی کاهش متوسط عمر ناوگان است یعنی هواپیماهای دارای 30 سال عمر از رده خارج شوند و هواپیما با متوسط سن 15 سال و کمتر به ناوگان وارد شوند.

 

منبا:http://khabarnekar.blogfa.com

/ 1 نظر / 15 بازدید
مهدیه

سلام نوشته زیر سکه ها از کیه؟